Aanmelden voor wonen
Wil je je aanmelden voor wonen bij Lister? Vul dan het digitale aanmeldformulier in. Dat formulier vind je onderaan de pagina.
Lees alle informatie op het formulier eerst goed door. Voordat je begint met invullen. Zorg ook dat je alle gegevens bij de hand hebt tijdens het invullen.
Belangrijke informatie over het aanmeldformulier
Let op: je kunt het formulier tussendoor niet opslaan. Dat betekent dat je het formulier in 1 keer moet invullen. En dat je het pijltje links bovenaan je scherm niet moet gebruiken. Want daarmee ga je naar de vorige pagina. Je informatie is dan niet opgeslagen. Waardoor je het hele formulier opnieuw moet invullen.
Vragen?
Heb je vragen over de aanmelding? Of twijfel je of wij iets voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Wij kijken samen met jou of jouw hulpvraag bij Lister past.
Stel je vraag per mail
Je kunt ons mailen op dit adres:
Liever bellen?
Je kunt ons iedere werkdag tussen 9.00 en 13.00 uur bellen op:
Online aanmelden bij Lister
Stap 1 Verzamel alle benodigde documenten
Hieronder vind je de documenten die je moet uploaden om je online aan te melden. Zorg dat je ze allemaal aanlevert. Anders moeten we jouw aanmelding waarschijnlijk afwijzen.
- Een behandelplan met DSM-diagnose. Dit behandelplan mag niet ouder zijn dan 1 jaar. Een uitschrijfbewijs van je laatste behandeling is ook goed.
- Het verslag van je psychologisch onderzoek en je intelligentiegegevens. Dit hoef je alleen aan te leveren als dit bij jou van belang is.
- Het begeleidingsplan van je zorgaanbieders. Dit moeten aanbieders zijn die jou nu zorg verlenen. Ook dit plan mag niet ouder zijn dan een jaar.
- Een kopie van je huidige indicatie of beschikking. Dit hoef je alleen aan te leveren als dit voor jou geldt.
Stap 2 Vul het aanmeldformulier in en verstuur
We vragen je om 2 soorten gegevens in te vullen. Dat zijn persoonlijke gegevens zoals je naam en je geboortedatum. En we vragen naar informatie die te maken heeft met de reden van jouw aanmelding. Waarom jij je wilt aanmelden voor wonen bij Lister.
Met de informatie op het aanmeldformulier kijken we of Lister verblijfszorg kan geven die bij jou past.
Direct aanmelden
Wil je je direct aanmelden voor wonen bij Lister? Klik op deze link en je gaat direct naar het online aanmeldformulier:
Documenten veilig mailen
Als je belangrijke documenten veilig wilt mailen, gebruik dan Veilig mailen. Veilig mailen vind je hier:
Wat gebeurt er na de aanmelding?
Contact
Als we alle informatie hebben ontvangen, nemen we contact met je op. Je hoort van ons of we een passende plek kunnen bieden. We nodigen je dan uit voor een adviesgesprek.
Adviesgesprek voorbereiden
In een adviesgesprek willen we graag kennismaken. Samen bespreken we welke zorg en ondersteuning je nodig hebt. Met samen bedoelen we jou, je naasten en de hulpverlening. Lister doet dit om je passende zorg te bieden. Zodat jouw situatie verbetert.
Als we je uitnodigen voor een adviesgesprek, vragen we je om dit gesprek voor te bereiden.
We willen bijvoorbeeld graag weten hoe het nu met je gaat. Maar vooral: wat je in de toekomst wil doen. En ook belangrijk: wat je daarvoor nodig hebt. En wie jou daarbij kan helpen.
Daarom sturen we je vóór deze afspraak een document. Vul dat in en neem het mee naar het gesprek. Zo krijgen we een beter beeld van jouw situatie.
Je hoort van ons
Tijdens het adviesgesprek kijken we welke hulp er nodig is. Daarna onderzoeken we of Lister deze hulp kan bieden. We onderzoeken ook waar we dit bij Lister kunnen bieden.
Na het adviesgesprek hoor je normaal binnen 7 tot 10 werkdagen of je op de wachtlijst komt.
Soms duurt het langer. Dat gebeurt als we nog vragen hebben. Of als we nog andere zaken moeten uitzoeken. Als het langer duurt, dan laten we dat weten. Aan jou of aan de verwijzer.
Wachtlijst
De wachttijd voor beschermd wonen hangt af van 2 zaken: je zorgvraag en de locatie waarvoor je op de wachtlijst staat.
De wachttijden kunnen erg verschillend zijn. Houd rekening met lange wachttijden. Soms kunnen we tijdelijke zorg aanbieden totdat jouw plek beschikbaar is. Als dat zo is, dan hoor je dat van ons.
Tijdens de wachttijd willen we graag op de hoogte blijven van jouw situatie. Dat vinden we belangrijk. We bespreken dan ook wat er nodig is om het wonen bij Lister voor te bereiden. Daarom houden we contact tijdens de wachttijd.
We kijken ook of het advies nog steeds past bij jouw wensen. En bij wat je nodig hebt. Als dat veranderd is, dan kijken we welke optie het beste is. Geef het daarom door aan ons als er iets verandert bij jou.
Contact tijdens wachttijd
Tijdens de wachttijd willen we graag op de hoogte blijven van jouw situatie. Dat vinden we belangrijk. We bespreken dan ook wat er nodig is om het wonen bij Lister voor te bereiden. Daarom houden we contact tijdens de wachttijd.
We kijken ook of het advies nog steeds past bij jouw wensen. En bij wat je nodig hebt. Als dat veranderd is, dan kijken we welke optie het beste is. Geef het daarom door aan ons als er iets verandert bij jou.
Plaatsing en plaatsingsgesprek
We nemen contact met je op zodra er een passende plek voor jou is. We plannen dan een plaatsingsgesprek. Dat gesprek is met jou, de mensen om je heen en de betrokken hulpverlening op de Lister locatie.
De medewerkers van de Lister locatie kijken samen met jou of de locatie goed past bij jouw hulpvraag. Jullie bespreken ook hoe de begeleiding eruit moet zien. Als deze kennismaking positief is, maken we afspraken over je verhuizing. En over de datum waarop je zorg start.
Kosten
Als je zorg gefinancierd wordt vanuit de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) of de WLZ (Wet langdurige zorg), dan betaal je een eigen bijdrage. Deze bijdrage hangt af van je inkomen. De bijdrage wordt geïnd door het Centraal Administratiekantoor (CAK). Op de website van het CAK kun je jouw eigen bijdrage berekenen.
Aanmelden per post
Als je je liever niet online aanmeldt, kun je het aanmeldformulier bij ons opvragen:
Het formulier stuur je vervolgens met alle bijbehorende bijlagen per post naar: