Klachten

Ben je ontevreden over Lister of een medewerker van Lister? Dan kun je een klacht indienen. Op deze pagina staat hoe je dat kunt doen.

Hoe dien ik een klacht in?

De klacht moet gaan over het handelen  van een Lister-medewerker. Beschrijf je klacht zo duidelijk mogelijk. Noem voor- en achternaam van de medewerker over wie het gaat.

Je moet je klacht schriftelijk indienen. Dat kan met een brief of met een e-mail.

Contact

Er zijn formulieren die je kunt gebruiken om je klacht op te schrijven. Je kunt ze hieronder downloaden.

Klachtformulier voor Cliënten ListerDownload het formulier voor cliënten
Klachtformulier voor Naastbetrokkenen ListerDownload het formulier voor naasten

Wat gebeurt er met mijn klacht?

  1. Onderzoek
    De klachtencommissie onderzoekt jouw klacht.
  2. Hoorzitting
    Daarna hoort de klachtencommissie de klager en de verweerder. De klager is degene die de klacht ingediend heeft. De verweerder is de persoon over wie de klacht gaat. Dit gebeurt tijdens een hoorzitting. De commissie bestaat uit 3 leden. De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter zijn jurist.
  3. Uitspraak
    Na de hoorzitting doet de klachtencommissie uitspraak. Dit gebeurt schriftelijk. De commissie stuurt het besluit naar de raad van bestuur.
  4. Advies
    De klachtencommissie doet alleen uitspraak over klachten. De uitspraak is een advies. De commissie kan zelf geen maatregelen opleggen. Dat kan alleen de raad van bestuur van Lister. De raad van bestuur houdt rekening met het advies van de commissie.

Ongewenst gedrag, incident of klacht

Een klacht is niet altijd de juiste stap. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen als er iets misgaat. Op de pagina over ongewenst gedrag, incident of klacht staat uitleg over de verschillen. Er staat hoe je met die situaties om moet gaan. En op welke manier je het beste kunt oplossen.

Folder klachtencommissie

In de folder kun je meer lezen over de klachtencommissie. De papieren folder is ook te vinden op Lister locaties.

Klachtencommissie

Lister is een grote organisatie waar veel mensen op verschillende manieren met elkaar te maken hebben. Vaak gaat dat goed, soms loopt het niet naar wens. Misschien voel je je onjuist behandeld, ben je ontevreden over uw woonsituatie of heb je een meningsverschil met je begeleider, bijvoorbeeld over de wijze van begeleiding.
Download Klachtencommissie, opent in een nieuw tabblad
Folder

Uitleg over de klachtencommissie

Extra informatie klachtencommissie

Klachtenreglement cliënten

De procedures en de manier van werken van de klachtencommissie zijn beschreven in reglementen. Hier staat het reglement voor cliënten.

Klachtenreglement naasten

De procedures en de manier van werken van de klachtencommissie zijn beschreven in reglementen. Hier staat het reglement voor naasten.

Privacyverklaring klachtencommissie

In de privacyverklaring kun je lezen hoe de klachtencommissie met jouw persoonlijke gegevens omgaat.

Jaarverslagen klachtencommissie

Jaarverslag cliënten

In het jaarverslag van de klachtencommissie staan de klachten en meldingen die er in dat jaar zijn gedaan. Je vindt er ook informatie over de manier waarop de klachten zijn afgehandeld.

Jaarverslag naasten

In het jaarverslag van de klachtencommissie staan de klachten en meldingen die er in dat jaar zijn gedaan. Je vindt er ook informatie over de manier waarop de klachten zijn afgehandeld.