Lister behaalt opnieuw PREZO Care keurmerk!
7 augustus 2023
Lister monitort de kwaliteit van zorg onder meer met behulp van externe audits. Sinds 2020 neemt stichting Perspekt de waardengedreven PREZO care audits bij ons af. In het najaar van 2022 en het begin van 2023 bezocht Perspekt opnieuw Lister locaties. Het resultaat: we hebben het PREZO Care keurmerk behaald!
De volgende Lister locaties hebben het afgelopen jaar de audit voor Prezo Care met succes doorlopen:
- Tussentijdse participerende audit, 13 september 2022 – 6 oktober 2022:
Gebiedsteam Houten, Gebiedsteam IJsselstein, Gebiedsteam Leidsche Rijn Vleuten de Meern, Gebiedsteam Nieuwegein, Gebiedsteam Oost Noordoost, Gebiedsteam Zuid, Team Nieuwegein Noord, Team Nieuwegein Zuid en Team Paulus Potterhage. - Initiële participerende audit, 15 september 2022 – 20 oktober 2022:
Gebiedsteam Noordwest, Gebiedsteam Overvecht Noord, Gebiedsteam Overvecht Zuid, Lister locaties Hostel Hogelanden, Hostel Wittevrouwen, Houten Castellum, Jaap Edendreef, Nicolaasstraat, Noordzeestraat en Rivierenwijk. - Initiële participerende audit, 10 oktober 2022 – 14 november 2022:
Gebiedsteam Utrecht West & Binnenstad, Gebiedsteam Utrecht Zuidwest, Lister locaties Grauwaart, Lunetten, Rijnsche Maan, Romulus en Wittevrouwensingel. - Eindaudit, 13 februari 2023 – 16 maart 2023
Lister locaties De Boerderij, team FIT, Hoograven, Daar-Na, Houten Spoorhaag en Overvecht BW.
Goede score
De audit bestaat uit verschillende onderdelen. Zo deden de auditoren bijvoorbeeld een documentenonderzoek om te kijken in hoeverre Lister voldoet aan wet- en regelgeving, en voerden zij gesprekken met medewerkers, naasten en cliënten binnen Lister. In alle auditrapporten blijkt dat Lister over het algemeen (zeer) goed voldoet aan alle gemeten Impactcriteria, namelijk:
- impact op resultaat voor de cliënt
- omgaan met dilemma’s
- risico’s in beeld
- leren en ontwikkelen
- verandercultuur en context
Sterke punten en ontwikkelpunten
De auditoren zien dat onze visie op herstelgericht werken wordt herkend door zowel medewerkers als cliënten en hun naasten. Medewerkers weten niet alleen wat herstelgericht werken inhoudt, maar ook hoe ze dit kunnen doen. Dit heeft een positieve invloed op het herstelproces van onze cliënten.
Verder ziet Perspekt dat Lister veel aandacht heeft voor leren en ontwikkelen. Locaties zouden wel nog meer van elkaar kunnen leren. Bijvoorbeeld door te laten zien aan elkaar hoe locaties dilemma’s omgaan of risico’s verminderen.
We zijn een lerende organisatie met een vernieuwend karakter. Dit komt naar voren in veel (keten)samenwerkingen, waarin wij vaak de eerste stap zetten. Volgens de auditoren mogen we de geleerde lessen uit deze samenwerkingen ook vaker delen binnen Lister.
De ontwikkelpunten gaat Lister oppakken. We danken de auditoren en alle deelnemende locaties voor hun inzet!