Lister behoudt Prezo Care-keurmerk
6 maart 2025
Lister mag het Prezo Care-keurmerk behouden. Dat blijkt na een reeks audits die een mooi resultaat heeft opgeleverd.

In 2019 was Lister de eerste ggz-organisatie die de overstap maakte van het HKZ- naar het PREZO Care-keurmerk. Dat is een extern auditsysteem dat de kwaliteit van zorg op een unieke manier beoordeelt. PREZO Care is een zogeheten participerende audit. Daarbij worden niet alleen medewerkers, maar ook cliënten en hun naasten actief betrokken. Dit levert waardevolle, gerichte informatie op die door auditoren wordt verzameld via observaties, interviews en documentatie. Het resultaat is een breed gedragen en onderbouwd beeld van de kwaliteit van de zorg en begeleiding die wij aan onze cliënten bieden.
Je kunt het hele auditproces vergelijken met het maken van een documentaire: de organisatie levert praktijkvoorbeelden aan, die samen met de auditoren kritisch worden bekeken. De documentaire die zo ontstaat, biedt een helder beeld van waar Lister op dat moment staat op het gebied van waarden, regels en dilemma’s. Of, in termen van kwaliteit, waar Lister staat als het gaat om het leveren van kwalitatief hoogwaardige, persoonsgerichte zorg. De audits worden in een cyclus van drie jaar uitgevoerd, bestaande uit een initiële audit, een tussentijdse audit en een eindaudit.
Met de komst van een nieuwe organisatiestructuur (werken in regio’s en een managementteam) en na feedback van locaties die de audit als te belastend ervoeren, hebben we in 2024 een nieuwe auditstructuur ingevoerd. We voeren nu audits uit op regioniveau, verdeeld over: Regio Utrecht (bestaande uit de gebieden Utrecht Zuid, Utrecht Zuidwest, Binnenstad/Noordoost, Leidsche Rijn/Vleuten en de Meern, Overvecht en Noordwest); Regio Lekstroom (bestaande uit de gebieden Nieuwegein, IJsselstein, Lopik, Vijfheerenlanden en Houten) en Regio Bovenregionaal (bestaande uit de OGGZ-teams, Enik en ANW-team).
Investeren in medewerkers
Het resultaat van deze aanpak? Lister mag met trots het PREZO Care-keurmerk behouden! De audits hebben waardevolle bevindingen opgeleverd. Zoals de noodzaak om te blijven investeren in onze medewerkers, te werken aan de stabilisatie van teams, de informatievoorziening richting medewerkers te verbeteren, de zichtbaarheid van leidinggevenden te vergroten en meer focus te leggen bij nieuwe initiatieven. We zullen deze ontwikkelpunten dan ook zorgvuldig oppakken. We zijn trots op het behaalde resultaat en blijven ons inzetten voor de best mogelijke zorg voor onze cliënten.
Het laatste nieuws

De FUIF: een inclusief feest voor 1500 mensen

Lister-cliënt Michael schreef boek: ‘Het was geen traumaverwerking’
