Lister heeft opnieuw het PREZO Care keurmerk behaald
24 januari 2024
Lister monitort de kwaliteit van zorg onder meer met behulp van externe audits. In het najaar van 2023 bezocht onze externe auditor Perspekt onderstaande locaties. Het resultaat: we mogen het PREZO Care keurmerk behouden!
De volgende audits werden gedaan:
- Participerende eindaudit, 14 september – 9 november 2023
Gebiedsteam Houten, Gebiedsteam Leidsche Rijn – Vleuten de Meern, Gebiedsteam Nieuwegein (noord, midden, zuid). - Participerende tussentijdse audit, 6 september – 12 oktober 2023
Houten Castellum, Nicolaasstraat, Noordzeestraat, Hostel Hogelanden - Participerende tussentijdse audit, 25 september – 6 november 2023
Grauwaart, Rijnsche Maan, Romulus, Lunetten, Wittevrouwensingel BW, gebiedsteam Utrecht West en Binnenstad en gebiedsteam Utrecht Zuidwest.
In alle auditrapporten komt naar voren dat Lister over het algemeen (zeer) goed voldoet aan alle gemeten impactcriteria, te weten:
- impact op resultaat voor de cliënt
- omgaan met dilemma’s
- risico’s in beeld
- leren en ontwikkelen
- verandercultuur en context
Sterke punten
Perspekt is positief over de keuze voor de IRB methodiek. Deze methodiek geeft meer eenduidigheid en handvatten aan begeleiders en ook voldoende individuele keuzemogelijkheden en maatwerk voor cliënten. De auditoren zien dat eigen regie en de herstelmogelijkheden van de cliënt centraal staan bij Lister. Met compassie, aandacht, rust, ruimte en onvoorwaardelijke steun voor onze cliënten maken we onze herstelondersteunende manier van werken volledig waar. Cliënten waarderen dit zeer. Leren en reflecteren is een vanzelfsprekend onderdeel van het werken binnen Lister.
Perspekt is positief over een aantal best practices rondom het wijkgericht werken. Deze mogen we echter nog meer met collega’s binnen Lister delen. Onze waarden gerichte werkwijze mogen we in de samenwerking met het netwerk breder inzetten.
Ontwikkelpunten
Binnen het samenwerkingsnetwerk adviseert Perspekt ons om voorafgaand aan de samenwerking goed te weten te komen wat we van andere partijen kunnen verwachten. Op die manier kunnen we eventuele verschillen in dienst van de cliënt beter overbruggen.
We mogen nog meer aandacht besteden aan:
- de communicatie rondom de afhandeling van risico’s (bijvoorbeeld op het gebied veiligheid)
- de inzet van het moreel beraad om inhoudelijke verdieping aan te kunnen brengen op morele werk dilemma’s
- de verdere borging van kwalitatief goede somatische zorg.
Tot slot blijft het belangrijk om binnen alle lopende ontwikkelingen en veranderingen zoveel mogelijk te blijven zorgen voor rust en stabiliteit op de werkvloer en het binden en boeien van onze medewerkers.
De ontwikkelpunten gaat Lister oppakken. We danken de auditoren en alle deelnemende locaties voor hun inzet!