Lister ontwikkelt virtuele ontmoetingsplaats voor cliënten
28 maart 2024
Lister lanceert in het najaar een virtuele ontmoetingsplaats voor cliënten: Mijn Lister. Wat is het en wat kunnen cliënten ermee? Het programma Lister Digitaal neemt je alvast mee in deze spannende en nieuwe digitale ontwikkeling. Samen met een aantal betrokken collega’s én cliënten werken we toe naar een eerste versie, die naar verwachting in het najaar live gaat.
Wat kunnen cliënten met Mijn Lister?
Op hoofdlijnen richten we ons eerst op het ontwikkelen van deze vijf onderdelen voor cliënten:
- Mijn begeleiding: In dit onderdeel vind je allerlei vormen van digitale begeleiding.
- Je kunt naar Caren, waar je jouw zorgdossier kunt inzien.
- Via deze weg kan je beeldbellen of chatten met je begeleider.
- Je kunt een VR-bril reserveren om even te ontspannen of om een sollicitatietraining te doen.
- Robot Tessa beheren als je die hebt of aanvragen als je er één zou willen.
- Ook kan je een online dagboek bijhouden, en deze met jouw begeleider delen, als je dat wil. Over hoe je je voelt, over wat goed ging deze week of wat minder goed ging. Je kunt er vragen noteren voor een volgende afspraak.
- Daarnaast vind je hier ook zelfhulptips, informatie over aankomende zorgafspraken of vragenlijsten ter voorbereiding op een afspraak.
- E-health modules volgen over een gezonde leefstijl bijvoorbeeld, of over omgaan met stress of omgaan met geld.
- Mijn Community: Je kan hier zelf een groep starten en met andere cliënten chatten over verschillende onderwerpen.
- Mijn wijk: De virtuele ontmoetingsplek ondersteunt jou ook om je weg te vinden in de wijk.
- Je vindt er een agenda met activiteiten die in de wijk georganiseerd worden. Door Lister en door andere organisaties. Zoals een inloopmiddag, een buurtbarbecue, een groepswandeling, samen eten of sporten. Je kunt je dan ook meteen aanmelden.
- En je vindt informatie over een zinvolle daginvulling, met (vrijwilligers)werk of dagbesteding.
- Lister: Informatie over de organisatie.
- Informatie over Lister, bijvoorbeeld over hoe we omgaan met jouw gegevens.
- Informatie over jouw Lister locatie. Of bij begeleiding thuis: over jouw gebiedsteam.
- Je kunt een incident melden of een klacht indienen.
- Enik Recovery College:
- We verwijzen naar de website van Enik. Hier vind je informatie over het aanbod van Enik, die bestaat uit trainingen, lezingen en ontmoetingen.
Waarom een virtuele ontmoetingsplaats voor cliënten?
De ontwikkeling van Mijn Lister komt voort uit de doelstellingen van het programma Lister Digitaal:
- Het vergroten van de zelfredzaamheid van de cliënt in de digitale maatschappij.
- De cliëntbegeleiding in digitale (blended) vorm toepassen.
- Het ondersteunen van begeleiders in slimmer en fijner werken met digitale (zorg) middelen.
- Het versterken van het digitaal contact met het netwerk van de cliënt.
Mijn Lister heeft dan ook tot doel dat cliënten op hun manier hun eigen leven kunnen leiden en Lister altijd virtueel dichtbij is om hierbij te helpen. Hiermee ondersteunen we het herstelgericht werken en het stimuleren van het nemen van eigen regie. Ook biedt Mijn Lister een manier om cliënten te leren omgaan met digitale middelen. Het helpt om de digitale vaardigheden te vergroten.
Heb jij ideeën over Mijn Lister die je met ons wil delen? Of wil je betrokken zijn bij deze ontwikkeling?
Laat het ons weten. Mail ons via listerdigitaal@lister.nl.